Yoast SEO plugin.

Heb je een website laten maken in WordPress? Begin dan direct met de SEO plugin Yoast voor WordPress. De reden hiervoor?  Deze SEO Yoast plugin is een perfect hulpmiddel voor het online gevonden worden. Deze tool is gratis en het optimale fundament om de eerste stappen te zetten naar een website die goed wordt gevonden. Wat de beste manier is om Yoast het zo goed mogelijk te gebruiken vind je onderstaand.

  1. Wat houdt de WordPress Yoast plugin in?
  2. Hoe wordt een webpagina door Yoast beoordeeld?
  3. Hoe ga je de Yoast scores verhogen?
  4. Aandachtspunten voor Yoast

Wat houdt de WordPress Yoast plugin in.

Voordat we gaan uitleggen hoe je de Yoast plugin het best kan gebruiken is het van belang om eerst uit te leggen wat Yoast inhoudt.

De Yoast plugin is over de hele wereld een van de meest gebruikte plugins van WordPress. Het is makkelijk om in de website te plaatsen en zeer gebruiksvriendelijk. Ook als je geen SEO ervaring hebt biedt deze plugin een mooi fundament om mee te beginnen.

Deze plugin kan je gratis downloaden en is om die reden goed om uit te proberen. Je hebt ook een betaalde premium versie die meer opties biedt. Er zitten op de gratis versie zoveel nuttige opties waarmee je goed kan werken. De aanvullende functionaliteiten van de premium versie zijn ook vermeld.

Yoast Premium

Hoe wordt een webpagina door Yoast beoordeeld.

Yoast laat je zien hoe goed de pagina score is. Wat is de beste manier om dit in te zetten?

De Yoast stippen

Als je naar het paginaoverzicht gaat in WordPress, zie je al jouw pagina’s in beeld. Iedere pagina krijgt twee scores van Yoast. Een leesbaarheidsscore en een SEO score. De twee scores worden in Yoast aangeduid met gekleurde stippen. Deze methode is erg praktisch als je blogs of nieuwe pagina’s wil plaatsen. Yoast geeft je een duidelijk beeld over de stand van zaken met betrekking tot deze twee scores. In één overzicht zie je meteen welke pagina’s wel goed scoren en welke pagina’s verbeterd moeten worden.

Aan de kleuren van de stippen zie je de status:

  • Grijs betekent dat er geen informatie aanwezig is voor deze pagina.
  • Rood betekent dat er problemen op de pagina zijn gevonden.
  • Oranje betekent dat er verbeteringen gedaan moeten worden.
  • Groen betekent de pagina een goede SEO score heeft.
Yoast Stippen

Hoe ga je Yoast scores verhogen.

Wil je de leesbaarheidsscore en/of de SEO score verhogen? Ga dan naar de pagina in kwestie om met de Yoast plugin te gaan werken.

Onderin de pagina kom je het deel van Yoast tegen waarin je aan verschillende onderdelen kunt werken. Je ziet dan vier tabbladen. Van links naar rechts hebben de tabbladen betrekking op:

  • SEO
  • Leesbaarheid
  • Schema
  • Sociaal

Op het eerste tabblad, de SEO-optimalisatie, gaan we dieper op in. Hier kan je de scores van de pagina verhogen.

Snippetvoorvertoning.

Ook wel bekend als meta description. Dat is het deel van de tekst dat de doelgroep in beeld krijgt als ze een zoekopdracht typen in Google. Deze tekst is bepalend of zij op jouw website gaan klikken (CTR)  of op die van de concurrent. Dat maakt het de moeite en tijd meer dan waard om aandacht aan te besteden.

De plugin laat je zien welke tekst er in de zoekmachines wordt getoond. Als je dit gaat bewerken krijg je exact te zien hoeveel tekens er gebruikt kunnen worden. Hiermee krijg je de mogelijkheid om een goede tekst te maken zonder dat deze tekst midden in een zin onderbroken wordt.

Voetnoot Yoast.

Er is wel een voetnoot. De tekst die hier is ingevuld wordt niet zonder meer gebruikt door de zoekmachines. Alleen als de description goed bevonden wordt kiezen de zoekmachines ervoor om deze description over te nemen. Dit wordt niet altijd meteen de eerste dag gedaan. Dus is het raadzaam dit altijd te volgen of het gebeurt.

Hoe gaat het als je niet de meta description invult? Dan vullen de zoekmachines zelf de tekst in. Op zich hoeft dit niet een probleem te zijn, maar in veel gevallen is het wel een gemiste kans. Als je namelijk zelf de meta description invult schrijf je een eigen krachtige tekst met de bijbehorende zoekwoorden hierin geplaatst. Een juiste meta description kan zelfs bijdragen aan een hogere positie in Google. 

Heb je een vraag, aarzel dan niet en bel ons 0570 – 658084

Je kunt ook een vraag stellen via de mail of online een vrijblijvende offerte aanvragen.

Stel een vraag Vraag een offerte aan

Focus keyphrase.

Behalve de meta description biedt deze plugin ook hulp bij het richten op de juiste zoekwoorden. De Focus keyphrase is de belangrijkste zoekterm van de betreffende pagina. Yoast geeft zelf deze omschrijving:

In Yoast SEO, you’ll find a focus keyphrase input field for every page on your site. Here, you can enter the keyword or keyphrase you’d like the page to rank for in Google.

Oftewel is de zoekterm waarop je jouw pagina het hoogst wilt laten positioneren

Dan krijg je een lijst met punten die voor verbetering in aanmerking komen, vooropgesteld dat die er zijn. Op deze wijze is het eenvoudig om een pagina te richten op een goed zoekwoord. 

Leesbaarheidsanalyse.

Bij focus keyphrase leg je de nadruk op hoe qua SEO de tekst is. Bij de leesbaarheidsanalyse let je op de leesbaarheid van de tekst voor de bezoeker. Bij deze analyse krijg je advies op zaken zoals:

  • afwisseling in gebruik van woorden
  • hoe gebruik je overgangswoorden
  • hoe lang zijn de paragrafen
  • of de lengte van de zin juist is
  • zijn de zinnen actief of passief

Aandachtspunten van Yoast.

De SEO Yoast plugin is een heel goed hulpmiddel, maar er zijn wel aandachtspunten bij deze geweldige plugin.

Je kan teleurstellingen achteraf voorkomen door van tevoren rekening te houden met de volgende aandachtspunten.

Het gaat niet alleen om het groene bolletje.

Uiteraard wil je een groen bolletje op iedere pagina. Je bent op de goede weg als dit gelukt is. Maar dit groene bolletje alleen geeft geen garantie op een hoge positie in de zoekmachines. Er is een grote kans dat jouw concurrenten ook op hun website pagina’s groene bolletjes hebben. De hoogste posities worden dan ook op meerdere criteria gebaseerd.